Komedie nenabízí jen jednu výraznou roli, ale hned šest velkých příležitostí. A v jejich obsazení měla nová režisérka Vlaďka Reslerová velmi šťastnou ruku, skoro, jako by je Procházka psal lanškrounským hercům na tělo.
Dvě největší role manželů Niny a Edy dostali Alena Kolomá a David Najbrt. Oba už si své první herecké krůčky odchodili v Bylinkách, ale tady na ně čekala mnohem náročnější práce. Procházkova hra nesnese pomalé tempo a herci musí tlačit dějovou linku rychlým pohybem na scéně, temperamentními dialogy a zároveň uhrát i spoustu neverbální komiky, jak mi po premiéře popsala Alena Kolomá: „Na mě jako začátečníka to byl docela masakr, jak to bylo dynamické a jak rychle se střídaly dialogy. Ale kupodivu jsem na rozdíl od generálky neměla trému a hrozně jsem si to užila a bavilo mě to, snad to na mně bylo vidět“.
Bezesporu tu oba byli i mimo svou komfortní zónu, doslova tělo na tělo, což vyžadovalo i jistou míru vzájemné komediantské chemie. Rád konstatuji, že to se jim to povedlo i v pointě hry, kdy k sobě po všech peripetiích znovu Nina s Edou nachází cestu a uvěřitelně uhrají i jemné pozitivní emoce. Určitě se těším na nějakou z příštích repríz, protože až si hru ještě více osahají a budou si jistí v kvantech textu a „celkově v kramflecích“, dostane představení ještě lepší šmrnc.
Hra přinesla krásnou hereckou příležitost i dvěma „hlavním vedlejším rolím“, milenci Erikovi a paní domácí Editě. Brilantně se jich chopili manželé Karel a Jitka Melezínkovi. Oba dokázali velmi přesně vystihnout své role a současně si užívali vzájemnou manželskou souhru při výstižném podání dějové dynamiky. Salvy smíchu ze strany publika byly zaslouženou odměnou za obdivuhodnou schopnost zvládnutí komických scén. Jitka mi po představení prozradila jaké je to hrát s manželem Karlem i čím je jí postava Edity podobná: „Hraje se mi s Karlem krásně, protože i doma se takhle provokujeme. Ale současně se samozřejmě milujeme a tak jsme si to dnes moc užili. Edita je mi trošku blízká tou svou jedovatostí a sarkastickým pohled na život“.
Karel Melezínek v roli milence Erika se na jevišti potkává s policistou Pavelem Studeným
Svého muže si na jevišti "vychutnala" Jitka Melezínková v roli rázné Edity
Krásnou miniroli dostal Honza Frank v podobě "charakterního" zloděje a chmatáka
Tereza Kilarová jako kurátorka Ester s propuštěným Edou
Vladimíra Reslerová, režisérka představení
Neméně šťavnaté role měli také Pavel Studený, co by kulturně zaměřený ale šťouravý policista a Tereza Kylarová v roli probační a mediační pracovnice Ester. Oba si za své vyspělé a přesné herectví zaslouží pochválit.
Situační komika hry vychází ze vztahového trojúhelníku, což je vděčné divácké téma, tady okořeněné tím, že několikaletý vězeňský pobyt Edy, jedné z hlavních postav hry, dočasně poněkud pozměnil jeho sexuální priority. Edova manželka Nina se s mnohaletým vězením muže vyrovnávala těžko a svou samotu léčila v náručí milence Erika, hráče na triangl. Předčasné a nečekané propuštění Edy z vězení těsně před Vánocemi spouští bláznivý kolotoč mnoha situací, jejichž vyústění se diváci dozví až v části, která se odehrává o rok později na Silvestra.
Složitý organismus hry ožil na páteční premiéře prací řady dalších lidí, bez kterých by to nikdy nebylo ono. Kvanta dřiny si tu odbyl především zvukař a osvětlovač v jedné osobě Jirka Krejča.
Lanškrounské ochotnické spolky za více než dvacet let pobavily desítky tisíc lidí, ale nejen to, naučily lanškrounské chodit za kulturou, daly příležitost desítkám herců a spoluvytvořily bohaté kulturní podhoubí v širším regionu. Možná se teď po předání režisérské židle Růženy Šteflové začíná psát nová etapa Divadla Ve středu. Bezesporu je to minimálně šance na to, že Lanškroun bude mít i v budoucnu zvuk nejen jako město strojírenství, elektroniky a sportu, ale i divadla. Antonín Procházka svou hrou nabídl krásné příležitosti nejen hercům, ale i režisérské práci, kterou si Vlaďka Reslerová naplnila svým poctivým přístupem a empatií k hercům na jedničku.
Nejbližší příležitost představení vidět máte ve středu 29. května na zámku v Lanškrouně.
František Teichmann