Autora poněkud bizardního sněhuláka neznám. Za sebe bych hádal, že šlo o nějakou mladou ženu, vyloučeno ani není, že jde dokonce o kolektivní umělecké vyjádření. Z hlediska anatomie, si troufám tvrdit, nelze objektu až tak mnoho vytknout. Ani umělecký záměr nebude žádný oříšek. S pravděpodobností hraničící s jistotou jde o ryzí a nekomplikované vyjádření obdivu k potenci muže, možná docela konkrétního. Ano, mohl vzniknout objekt, který by přijatelněji vyjadřoval povšední představu o kráse a umění, tak aby mu každý rozuměl. Snad ladné křivky laně nebo tělo běžícího oře by uspokojilo obecnou míru krasochuti. To však evidentně nebylo uměleckým cílem. Že by upřímná výpověď ženy o tom, co ji může naplňovat štěstím a rozkoší? Nebo jde o hlubší vyjádření nepokrytého obdivu k orgánu, kterému každý z nás vděčí za svou existenci? (Dětem ze zkumavky se omlouvám.) Nebo snad radikální politický vzkaz?
Interpretaci nechám na každém z vás. A pokud byl autorem muž, což nelze vyloučit, nabízí se ještě širší paleta odpovědí. Ale přesto se domnívám, že tato bezmála dvoumetrová sněhová skulptura má co říci. Třeba že pro jistou část veřejnosti je Hášův nahý hříšník vlastně docela cudnou a snadno přijatelnou sochou. Někdo z kritiků si možná uvědomí, že téma hříšníka mohlo dopadnout mnohem hůře. Sociologické statistiky hovoří celkem jasně o tom, co bývá velmi běžným orgánem hříchu. Na radnici může v někom dozrát nápad, proč pořádat Hlínafest, když můžeme mít v Lanškrouně Sněhofest. Mnozí zastupitelé by si v takový moment jistě oddechli. Ač by totiž vniklo cokoliv, nakonec to stejně vyřeší sluneční paprsky a oni nemusí přijímat žádná složitá usnesení. Sníh pro umělce nechají navést tam, kde nebude bránit parkování vozů, zároveň pro jistotu dost daleko od kostela a školy... co kdyby se zase někdo pustil do figury bez šatů. A nedej Bože rovnou kosočtverce!
František Teichmann